
Dobra organizacja – wywiad z Krzysztofem Pawłowskim
przez semhub
Krzysztof Pawłowski, specjalista od skutecznego zarządzania firmą oraz udoskonalania procesów produkcji, zajmuje się usprawnianiem produkcji w firmie Komserwis. „Poziom jakości wyrobów Komserwis jest bardzo wysoki, świadczy o tym m.in. mała liczba reklamacji. Jednak nie można spoczywać na laurach” – wyjaśnia w rozmowie.
Proszę przybliżyć naszym czytelnikom ideę Lean Manufacturing - co kryje się za tym pojęciem?
Lean Manufacturing to metodologia zarządzania przedsiębiorstwem. W wolnym tłumaczeniu oznacza „szczupłą produkcję” i opiera się głównie na Systemie Produkcyjnym Toyoty. Głównym celem Lean Manufacturing jest eliminacja strat w procesach, dzięki czemu można zmniejszyć koszty, skrócić czas realizacji zleceń i poprawić jakość wyrobów. To wszystko przekłada się na rentowność firmy.
Czy ta praktyka jest zarezerwowana dla konkretnej branży? Podobno korzystają z niej nawet skoczkowie narciarscy.
My zawsze powtarzamy, że Lean to tak naprawdę tylko zdrowy rozsądek. Ale jak powiedział Mark Twain „problem w tym, że powszechny zdrowy rozsądek, nie jest wcale tak powszechny”. Narzędzia i metody Lean można stosować w każdej branży - zarówno produkcyjnej jak i usługowej.
Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez firmy, z którymi Lean manufacturing pomaga sobie radzić?
W każdej firmie problemów jest mnóstwo. Ale jak mówi jedna z zasad „problemy stwarzają możliwości”. Narzędzia Lean pomagają generalnie poprawić organizację produkcji, wygenerować dodatkowe miejsce np. na hali, ułatwiają komunikację, pozwalają na produkcję w mniejszych seriach, pozwalają być bardziej elastycznym i dopasowanym do rynku, umożliwiają zmniejszenie zamrożonego kapitału np. w zapasach, pomagają skrócić czasy przezbrojenia maszyn i stanowią rozwiązanie dla wielu innych problemów.
Czy polscy przedsiębiorcy mają świadomość korzyści jakie płyną z dobrej organizacji pracy, eliminowania niepotrzebnych struktur?
Ta świadomość ciągle rośnie. Coraz więcej firm słyszało o Lean, a to już sukces. Coraz więcej zaczyna wdrażać niektóre z narzędzi Lean. Oczywiście największy potencjał jest w małych i średnich przedsiębiorstwach. Poza tym tą świadomość podnoszą liczne szkolenia i konferencje nt. Lean.
Jakie cele realizuje Pan wspólnie z Komserwis?
Z firmą Komserwis rozpocząłem współpracę w październiku 2014 roku i trwa do dziś. Początkowy etap polegał na audycie produkcji i przygotowaniu Mapy Strumienia Wartości. Na tej podstawie określono kierunek działań i rekomendacje projektów. Kolejnym krokiem były Warsztaty 5 S dotyczące organizacji miejsca pracy.
Jak poprawić jakość produkcji na przykładzie małej architektury?
Jakość jest ważna w każdej firmie. W zasadzie powinna być najważniejsza. Poziom jakości wyrobów firmy Komserwis jest bardzo wysoki, może o tym świadczyć m.in. mała liczba reklamacji. Jednak nie można spoczywać na laurach i jakość musi być ciągle doskonalona. W przypadku małej architektury szczególnie ważna jest nauka o produktach w czasie eksploatacji. Przykładem jest lokalizacja wyrobów w pobliżu Morza Bałtyckiego. Poza tym ważna jest jakość w procesach wewnętrznych. Przecież najlepiej jest wykonać coś za pierwszym razem dobrze.